MAMA

En mycket vacker, skrämmande och välgjord film – precis som de flesta filmer där Guillermo del Toro har haft ett finger med i spelet.
mama 1

För fem år sedan försvann systrarna Victoria och Lilly spårlöst från sin trygga förort. Sedan dess har deras farbror Lucas och hans flickvän Annabel tröstlöst sökt efter dem. Efter att paret hittat flickorna vid liv i en gammal stuga förbyts glädjen över upptäckten i en undran om flickorna verkligen är de enda gästerna som de har välkomnat in i sitt hem.

Källa: SF bio

Bedömning: Såg den två gånger under loppet utav två veckor, och det säger ganska mycket om filmen egentligen. Dels att den är riktigt bra på alla plan för att vara skräck (som rent generellt är en genre full med kassa b-rullar) och sedan så var det nästan värt att se den två gånger då man andra gången kunde fokusera mer på storyn och analysera tanken bakom. Det är en djup och symbolisk film, vilket jag tycker att många skräckfilmer brukar tappa helt.
Det enda jag egentligen har att klaga på är att vissa datagjorda effekter blev lite överdrivna, men skådespeleriet kompenserar, speciellt när det kommer till barnen. Blev helt tagen både första och andra gången.
Vill inte spoila något så tänker inte vara mer specifik än såhär, för tycker att man absolut ska se den – förutsatt att man klarar av skräck. Annars är det ett BIG NO. Den är (ursäkta språket) jävligt obehaglig till och från. Satt med hjärtat i halsgropen samt hoppade till flera gånger även andra gången, trots att jag visste vad som skulle hända.

Victoria och Lilly mama

Handling: 4/5
Skådespel: 5/5